Kom igång med mätning
Vi har tidigare skrivit om hur du sätter upp en mätplan för din sajt, men vad är nästa steg? Vi frågar vår analytiker Clara om vad man behöver ha koll på och vilka verktyg det är som gäller.
Om du ska välja en sak, vad är det viktigaste att tänka på då man mäter trafik på en webbplats?
– Låt målen styra mätningen. Definiera era mål – målet är inte “mäta allt” utan det som är viktigt för er. Vad vill ni mäta och varför? Känns det svårt? Kika gärna på våra tips på hur man sätter upp en mätplan här.
Kan man arbeta med mätning även om man har en begränsad budget?
– Självklart! Mätning behöver inte kosta mycket pengar, om ens alls, däremot kan det ta tid från er internt.
Är mätning viktigt även om man inte säljer en produkt utan kanske bara bedriver en webbplats vars syfte är att sprida information?
– Ja, det tycker jag verkligen. Mätning hjälper dig att förstå dina besökare bättre och oavsett om ert mål är att sälja produkter eller driva en informationssajt så vill man ju veta om besökarna trivs där och gör det som ni vill att de ska göra.
Vilka verktyg rekommenderar du?
– Det handlar lite om vilken typ av verksamhet man driver men generellt rekommenderar jag Google Analytics. Google Analytics är ett helt kostnadsfritt verktyg som ger dig insikter om dina besökare, både för lite enklare och för mer avancerad mätning.
Google har dessutom en massa verktyg som kan komplettera er mätning, Google Tag Manager är ett sådant verktyg. Här kan ni ta reda på mer om hur besökarna beter sig på varje sida. Google Data Studio är ett bra verktyg för att visualisera data. Där kan du skapa interaktiva dashboards som gör det enklare att förstå datan. Dessutom blir det enklare att rapportera och presentera siffrorna runt om på kontoret.
Finns det något vanligt fel man gör då man arbetar med mätning? Hur kan man undvika det?
– Mätning och analysering är inte en engångsgrej, det är en pågående process men det behöver inte vara svårt! Dokumentera det du har gjort och förklaringar till den mätning du har satt upp. Det kan ibland vara svårt att komma ihåg varför man har gjort saker på ett visst sätt, framförallt om man inte jobbar med mätning och analys på heltid.
Döp dina taggar och mål väl så att alla kan förstå vad det handlar om. Det är alltid bra att tänka att du använder en konsekvent namngivning för nästa person som kommer ta över ditt jobb när du slutar. Med det tankesättet är allt glasklart från början och förhoppningsvis har det gjorts likadant på ditt nya jobb. Med rätt struktur och organisering blir mätning absolut enklare.
Kom igång! Känns det svårt att börja?
Vi på Bazooka hjälper dig gärna med att sätta upp mål, uppsättning av verktyg och mätplaner. Vi hjälper också till med månadsvis rådgivning inom mätning och analysering. Om du har frågor eller behöver hjälp är det bara att kontakta oss.