Framtidens SEO – insikter från SEO Vibes Stockholm
Förra veckan deltog vår SEO-specialist Lotta i den slutsålda konferensen SEO Vibes Stockholm, där branschens främsta experter samlades för att diskutera framtidens sökstrategier, AI påverkan och de senaste trenderna inom digital marknadsföring. Jag tog en pratstund med henne för att höra om hennes största insikter och höjdpunkter från dagen.
Hej Lotta! Vad är det för nått spännande du har varit på?
Jag var på en fantastisk SEO-konferens här i Stockholm för någon vecka sedan, SEO Vibes on Tour Stockholm, som var så populär att den sålde ut flera veckor innan den skulle gå av stapeln.
Dagen var fullspäckad med intressanta dragningar om hur SEO håller på att förändras i takt med nya teknologier, AI och förändrade sökbeteenden.
Det var otroligt inspirerande och kul att kunna nörda loss en hel dag i SEO:ns underbara värld tillsammans med ett stort gäng av branschkollegor som är bland de vassaste i SEO-Sverige! Absolutely loved it! 😍
Vad var det mest spännande eller överraskande på konferensen?
En av de mest spännande grejerna var att höra att PDP-sidor, det vill säga product detail pages blir allt viktigare i det nya söket.
Eftersom Google nu genererar kategorisidor med AI-drivna sammanfattningar, blir produktsidor (PDP) allt mer avgörande. Det innebär att fler produktattribut, mer detaljerade produktbeskrivningar och bilder får en ökad betydelse.
Den optimala längden på text per produktsida verkar ligga runt 250 ord, vilket är väldigt mycket längre än vad man jobbar med idag. Detta är främst för att optimera kundresan och ge den potentiella köparen produkter som matchar sökningen redan i sökresultaten.
Det här var något som jag redan kunde ana komma i horisonten, i och med AI-overviews, men som var intressant att få bekräftat.
Hur tror du att sökstrategier kommer att se ut i framtiden, baserat på insikterna från konferensen?
Jag tror att framtidens sökstrategier kommer att få ett allt större fokus även utanför de traditionella sökmotorerna som Google och Bing. SEO har utvecklats stegvis till att lägga allt större vikt att möta kundernas behov genom att svara på frågor där användaren ställer sina frågor, oavsett om det är på Google, Amazon, sociala medier eller AI-drivna plattformar.
Konkurrensen för Google och andra sökmotorer ökar, och vi måste optimera för flera kanaler för att vara relevanta. Det innebär att vi som SEO:are behöver arbeta mer strategiskt över olika plattformar för att skapa synergier. Social search kommer förmodligen att bli en central del av framtidens sökstrategi.
Vilka var de mest intressanta trenderna inom SEO som diskuterades på konferensen?
Vi behöver jobba allt hårdare med att skapa relevant innehåll som konverterar och bygger upp och stärker varumärket i alla sökmotorer, plattformar och kanaler.
Något vi absolut inte kan utelämna från våra strategier idag är högkvalitativt innehåll som speglar & stärker E-E-A-T (Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Trovärdighet). Det är fortfarande svårt för Google att avgöra vad som är kvalitativt innehåll och därför behövs validering från flera olika källor. För att kunna skala upp och leverera exempelvis produktbeskrivningar i stort antal för e-handel blir vi allt mer benägna att ta hjälp av AI.
Teknisk SEO & Schema markup är superviktigt att jobba med idag för att uppnå bättre synlighet, konvertering och framför allt, få en välmående sajt!
Digital PR bygger upp ditt varumärke, stärker E-E-A-T och ger uppmärksamhet och når ut på flera olika plattformar.
Fick du med dig några konkreta tips eller verktyg som vi direkt kan implementera i vårt arbete?
Ja, jag är extra sugen på att dyka ner i en ännu djupare nivå gällande schema markup eller strukturerad data med hjälp av verktyget, Classy schema. Jag är också pepp på att jobba mer med Google Cloud och att optimera mer kring knowledge panels. Teknisk SEO kommer att förbli en central del i vårt dagliga SEO-arbete och stärkas ytterligare om möjligt.
Jag är också väldigt passionerad kring att bredda våra sökstrategier för att inkludera alla plattformar och kanaler. Det är viktigt att tänka in i framtiden nu och erbjuda svar där frågorna ställs.
Vi SEO:are behöver frångå från att enbart optimera för de traditionella sökmotorerna och bli heltäckande “sökstrateger” istället. Åtminstone för det organiska söket om inte annat!
En konferens om digital kommunikation 2024 utan något snack om AI finns väl inte. Hur pratades det om AI på den här konferensen och dess påverkan på vår bransch?
Som du redan har förstått så var AI ett självklart, centralt och genomgående ämne under hela dagen. Man har länge skämtat om att SEO-specialister inte gillar AI 😆 MEN man kan nu se ett tydligt skifte då man ser allt fler fördelar och möjligheter att använda AI i sitt dagliga arbete istället.
Generativ AI är här för att stanna så vi behöver hoppa på tåget och utveckla våra sökstrategier i enlighet med de nya sökbeteenden som vi inte längre kan bortse från.
Var det någon specifik talare eller session som gjorde ett särskilt starkt intryck på dig?
Åh, vilken svår fråga! Alla talare var ju i världsklass! Men om jag behöver välja en så skulle jag säga Micke Wahlgren som är Pineberrys grundare. Det är alltid lika kul att höra Micke prata.
Micke gjorde ett särskilt starkt intryck på mig eftersom han alltid vågar tänja på gränserna lite extra, ifrågasätta och utmana nya SEO-trender utan att förespråka dessa rakt av. Han är en sann expert inom sitt område som alltid delar med sig med glimten i ögat och med en rejäl skopa humor! 😄
Här kommer några riktigt sköna citat från Mickes dragning som har mycket igenkänning:
- “It depends”
- “Kvalitativt innehåll för mig = innehåll som konverterar och / eller bygger varumärke”
- “Relevans är inte samma som kvalitet!”
- “Skär inte innehållet innan migrering utan efter!!!”
”It depends” är ett favorituttryck av oss SEO:are eftersom det inte finns någon “one size fits all modell” inom SEO. Mitt hjärta slår dock lite extra för den sista punkten eftersom det är något jag alltid pushar för lite extra!
Vad känner du inför framtiden?
Jag ser fram emot framtiden med stor förtjusning! Det kommer att bli kul att bredda sig ytterligare och jobba med nya tekniker, teknologier och strategier!
Det är mycket på G nu men håll i hatten och ta med dig det absolut viktigaste enligt följande så kommer det att gå bra:
- Svara på användarnas frågor på ett bra och relevant sätt där dina målgrupper håller hus!
- Tänk på att varje sida på din webbsida ska ha ett syfte i form av någon typ av konvertering!
- Jobba med tydliga CTA:s – Above the fold! (Du kan faktiskt öka konverteringsgraden avsevärt då!)
Och sist men inte minst…
Träna konsekvent din sajt att bli din absolut BÄSTA säljare!
Stort tack till alla på SEO Vibes, hoppas vi ses snart igen! 🤓
Tack Lotta för att du delar med dig! 💜