SEO-partner till
Nordiska museet

Ett samarbete med fokus på helheten

SEO-partner till Nordiska Museet
Kund – Nordiska museet
  • Digital plattform
  • Strategi & Analys
2023 ->
Vad vi gjort – SEO-optimering

Nordiska museet var medvetna om vikten av sökmotoroptimering och dess avgörande roll för att uppnå en lönsam och framgångsrik digital närvaro. SEO-samarbetet inleddes därför redan innan den nya webbplatsen lanserades och är fortfarande en naturlig del i vårt kontinuerliga arbete med Nordiska museets webbplats.

Mål & Syfte

Arbetet med SEO-insatsen för Nordiska museet har utvecklats i olika faser, och den huvudsakliga målsättningen har förändrats under projektets gång:

I den första fasen, innan den nya webbplatsen lanserades, fokuserade vi på att utveckla och genomföra en omfattande migreringsstrategi. Målet var att säkerställa en sömlös övergång till den nya webbplatsen utan att förlora organisk trafik eller sökord.

Under den andra fasen, som sammanföll med jubileumsfirandet av Nordiska museet, inriktade vi oss på att optimera det befintliga innehållet för att öka synligheten för sökmotorerna.

Slutligen, i den tredje fasen efter lanseringen av den nya webbplatsen, ligger fokus på att bibehålla och sträva efter en stadig tillväxt i synlighet, lönsamhet och ökad konverteringsfrekvens.

Behovskartläggning & support

Nordiska museet och Bazookas SEO-specialist har haft ett tätt samarbete och standby-support för att ge råd och riktlinjer, ta fram specifika analyser kopplade till enskilda delar av webbplatsen, tillsammans arbeta med behovskartläggning och utföra punktinsatser vid behov.

Ett illustrativt exempel på detta samarbete är när den nya basutställningen ’Nordbor’ skulle namnges. Bazooka bistod tidigt med sökordsforskning för att säkerställa att utställningens namn inte skulle skapa negativa associationer i sökresultaten.

SEO-Audit & kontinuerliga analyser

Bazooka arbetar heltäckande med SEO och lägger därför även stor vikt på användarupplevelsen. Därför föll det naturligt att vår SEO-specialist och UX-designer inledde ett nära samarbete redan från början för att uppnå den bästa möjliga upplevelsen för användaren när det kommer till sidstruktur, navigering och innehåll.

Genom att kontinuerligt genomföra SEO-audits och analyser har vi kunnat bevaka alla viktiga faktorer för att upprätthålla en hälsosam och konkurrenskraftig webbplats. Våra fortlöpande nulägesanalyser, som ger insikter om webbplatsens styrkor, svagheter och möjligheter, har lagt en stabil grund för att strategiskt prioritera vårt fortsatta arbete.

Vi använder branschledande analysverktyg för att utveckla omfattande tekniska analyser. Dessa inkluderar en hälsocheck av webbplatsen, där vi bland annat utvärderar Core Web Vitals, prestanda och tillgänglighet.

Utbildning & SEO-stöd

För att hålla sig ajour med både SEO och digitala trender i övrigt krävs ett ständigt lärande och uppdatering av kunskaper. Tillsammans med Nordiska museet har vi hållit oss väl uppdaterade det senaste året då de största förändringarna någonsin skett inom SEO. Vi har löpande gjort kontroller och justeringar för att säkerställa att vi inte tappar organisk trafik eller sökord.

Förutom ett flertal renodlade och skräddarsydda SEO-utbildningar med fokus på innehållsarbete, har vi även haft utbildningar i bland annat bästa praxis och riktlinjer för bildoptimering och optimering av video.

Uppföljning, rapportering och fortsatt optimering

För att lyckas bibehålla en synlig webbplats är det viktigt att jobba kontinuerligt med SEO. Sökmotoroptimering är ingen engångsinsats utan tvärtom ett långsiktigt arbete. Vårt samarbete med Nordiska museet fortsätter löpande med att följa upp hur våra satsningar har gått, analysera rapporter och tillsammans utforma nya strategier för fortsatt optimeringsarbete.

Vill du veta mer om hur Bazooka arbetar med SEO och vad vi kan erbjuda dig?

Relaterade projekt

    Kontakta oss!

    Fyll i kontaktformuläret så hör vi av oss till dig så snart som möjligt!



    Genom att klicka på Skicka godkänner du vår integritetspolicy