Vi är så oerhört stolta och glada över att få lansera Nordiska museets nya webbplats. Det här projektet är resultatet av ett kreativt samarbete, och vi vill särskilt tacka Ingrid Sundberg, Emma Reimfelt och Lotta Wallgren på Nordiska museet för deras otroliga bidrag och tydliga vision.
Ett digitalt skyltfönster
Webbplatsen är utformad som en modern portal som sömlöst ska välkomna, guida och inspirera besökare till Nordiska museets olika besöksmål: den stora byggnaden på Djurgården i Stockholm, Julita gård & trädgårdar, Tyresö slott & park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.
Webbplatsen är också ett digitalt skyltfönster för Nordiska museets rika samlingar, arv och berättelser. Målet är att öka publikengagemanget, öka intäkterna, förbättra museiupplevelsen och stärka Nordiska museets varumärke.
Framtagen ur ett användarperspektiv
Den nya webbplatsen, byggd i WordPress, är framtagen ur ett användarperspektiv, vilket innebär att rätt information visas på rätt plats och att besökare blir både inspirerade och får hjälp med praktiska frågor när de behöver det. För att skapa en inspirerande upplevelse har vi arbetat med en rad interaktiva komponenter som gör det möjligt att lyfta fram museets utställningar och innehåll på ett levande sätt. Att den nya webben är komponentsbaserad underlättar också webbredaktörernas arbete, eftersom den blir mer flexibel när det kommer till att jobba med innehållet.
Webbplatsen riktar sig till en bred publik, inklusive barn, unga, familjer, skolor, turister och lokalbefolkningen i Stockholm och omgivande regioner.
Ny och prisbelönt identitet
Det finns mycket som gör lanseringen av denna webbplats speciell. För det första har den nya webbplatsen implementerat Nordiska museets nya visuella identitet, som nyligen vann två prestigefyllda priser i LIA Awards (London International Awards). För det andra har webbplatsen fått ett helt nytt CMS som är anpassat efter redaktörernas behov, vilket gör det mycket enklare att hålla webbplatsen uppdaterad och levande.
Framtida planer
Vi ser fram emot att fortsätta att utveckla Nordiska museets digitala närvaro. Det här är bara början! Vi är särskilt intresserade av att utnyttja digitala lösningar för att dela den rika kunskap som finns inom museiverksamheten, vilket kommer att göra det möjligt för oss att nå ut till alla, inte bara de som har möjlighet att besöka museets fem fysiska platser i Stockholm med omnejd.
Besök den nya webbplatsen idag – utforska livet i Norden och allt som Nordiska museet har att erbjuda!