Den visuella identiteten har inspirerats av Accelerator (namnets) koppling till hastighet och förändring, konsthallens byggnad och utformning samt platsens historia. Från projektets start har den visuella identiteten setts som ett levande verktyg, som utvecklats och förändrats med konsthallen.
Det typografiska konceptet utgår från namnets koppling till hastighet och förändring. Konst och forskning representeras av ett layoutsystem inspirerat av byggnadens utformning. Utifrån fasadens tegelstensvägg väcktes idén om typografins oregelbundna layout och de boxar som är en del av identitetens designsystem.
Tove Nilson, Head of Communications and Development
Bazookas uppdrag har varit att skapa en visuell identitet för Accelerator som etablerar Accelerator som nytt varumärke inom konstvärlden samt positionerar konsthallen bland andra aktörer. Utöver identitetsarbetet har bazooka formgett och utvecklat Accelerators webbplats samt applicerat identiteten på en mängd olika kommunikationsenheter (digitalt och print).
Visuell identitet, Webbplats (Koncept, design, interaktionsdesign och teknisk utveckling), formgivning och produktion av kommunikationsmaterial (digitalt och print) t.ex. visitkort, annonser, affischer, presskit, inbjudningar, banners, filmer till sociala medier m.m.