Djurgården Fotboll

Tradition möter innovation – vi lanserar Djurgårdens nya digitala arena

Kund – Djurgårdens IF
  • Digital plattform
  • Kommunikation
2023

När en av Sveriges äldsta och största idrottsföreningar behövde förnya sin digitala arena gav de Bazooka det ärofyllda uppdraget. Projektet innefattade både ett ansiktslyft, migrering till en ny CMS-lösning och en modern och flexibel plattform som klarar av att möta kommande behov.

Uppdraget

Uppdraget var att ersätta gamla dif.se med en helt ny plattform, rustad för att möta klubbens behov under kommande år. Arbetet innefattade både en teknisk modernisering och ett designmässigt lyft, där det omfattande historiska innehållet fick följa med.

Webbplatsen har ett omfattande innehållsarkiv, och nytt innehåll läggs till i stort sett dagligen. Det rör sig om artiklar och videoinnehåll från matcher och annat som händer kring lagen, men det finns också ett matcharkiv med detaljerad information om varje match som spelas, inklusive laguppställning, matchhändelser mm.

Den här datan sträcker sig långt bak i tiden, ända sedan 1899 då DIF tyvärr förlorade med 0–3 mot Gefle IF. Att migrera över allt detta till den nya plattformen ingick också i uppdraget.

Lösningen

Vi valde att använda en headless-arkitektur med Umbraco som CMS och Next.js som frontend. Kombinationen av ett modernt frontendramverk med hög prestanda, och ett kraftfullt och flexibelt CMS, gör att dif.se är behaglig att använda för både besökare och administratörer.

Umbraco erbjuder mycket kraftfulla verktyg för att bygga upp en flexibel och detaljerad innehållsstruktur, och visade sig vara ett bra val för det här projektet. Next.js erbjuder en modern plattform för implementera webbplatsens gränssnitt, och en lösning som kan skalas upp för att hantera stora besökstoppar.

Lösningen körs på en containerbaserad tjänst på Azure och är helt och hållet utvecklad och driftsatt på Linux.

En modern blårandig kostym

I ett nära samarbete med Djurgården så fick vi förtroendet att uppdatera utseendet på det som dom själva ser som sin flagship store. Vi valde en stark och utmanande typografisk lösning i kombination med dom klassiska blå Djurgårdsfärgerna som går ton i ton och som får skapa ett genomgående lugn på hela sidan. Med respekt för färger som betyder otroligt mycket för så många Djurgårdssupportrar skapar den mörkblå basen ett uppdaterat “dark mode” och dom ljusare färgerna fungerar som stark accent för CTA och liknande.

Typografin består av ett tydligt och variabelt typsnitt som ger liv och rörelse till sidan. Precis som en fotbollsspelare som rör sig på planen hela tiden så ändrar typografin också form, från kondenserat till expanderat, med en baslinje som förankrar rubriker såväl lodrätt som vågrätt.

    Kontakta oss!

    Fyll i kontaktformuläret så hör vi av oss till dig så snart som möjligt!


    Genom att klicka på Skicka godkänner du vår integritetspolicy

    Om Djurgården Fotboll

    Djurgården Fotboll är en del av Djurgårdens Idrottsförening (DIF), bildad 1891 och idag Sveriges största idrottsförening med flest medlemmar och störst bredd. Med över 450 SM-guld i 24 sporter, mer än vad AIK och Hammarby tagit tillsammans, har DIF en imponerande historia. 1990 skapades Djurgårdens IF Fotbollsförening som en fristående sektion under DIF.

    Vad vi gjort i projektet

    • Digital strategi
    • Digital analys
    • Interaktionsdesign
    • Koncept och design
    • Motion design
    • Frontendutveckling
    • Backendutveckling
    • Projektledning
    • Rådgivning innehåll
    • Beställarstöd
    • Redaktionellt stöd

      Kontakta oss!

      Fyll i kontaktformuläret så hör vi av oss till dig så snart som möjligt!


      Genom att klicka på Skicka godkänner du vår integritetspolicy