Money Matrix

Ett tidshopp genom ekonomins historia

Kund – SHM – Ekonomiska museet
  • Kommunikation
  • Webbplats
2024

Bazooka har samarbetat med Ekonomiska museet, en del av Statens historiska museer, i ett spännande projekt: Money Matrix, ett spel som nu är en del av museets utställning PENGAR!.

Stad
Omslag från 950-talet
Bild på Money matrix från Ekonomiska museet

Så vad är Money Matrix?

Spelet tar dig med på en resa genom Sveriges historia, från år 950 till 1958, där du ställs inför en spännande utmaning: att stoppa en galen professor som med sina agenter reser genom tiden för att stjäla värdefulla skatter. Dessa skatter är inte bara påhittade – de är verkliga föremål som också finns att beskåda i museets utställning. Money Matrix är både en interaktiv installation i utställningen PENGAR! och ett spel som går att spela online, vilket gör det tillgängligt för alla, oavsett var de befinner sig.

På de olika skärmarna i museet kan man resa till Sverige år 950, 1540, 1740, 1870 och 1958 för att lära sig hur livet i Sverige har förändrats över tid. Underlaget för spelet bygger på ett omfattande arbete av museets experter och all information i Money Matrix är baserad på dokumentation om faktiska personer från varje tidsperiod.

Professorn och assistenten
Tidsmaskinen

Vad går Money Matrix ut på?

Spelets premiss är lika enkel som den är fängslande. Spelaren måste avslöja vilka av de historiska karaktärerna som egentligen är bedragare från framtiden. För att göra detta måste man noggrant observera detaljer – kanske en misstänkt hög lön för tiden, eller en viking med ett plåster i pannan. Det är i dessa detaljer som spelets magi ligger.

”Vi ville skapa något som engagerar barn och ungdomar, något som kan fungera både som en lärande upplevelse och en rolig utmaning,” säger Calle Stenfelt, som ansvarat för illustrationerna i spelet. I nära samarbete med museets sakkunniga har Calle skapat detaljerade bilder av 31 olika karaktärer, var och en med sina egna unika drag och ledtrådar.

Besökare kan interagera med spelet på plats i museet, där skärmar erbjuder tidshopp till de olika århundradena, men vi har också gjort det möjligt att spela Money Matrix hemma – antingen på datorn eller via mobiltelefonen. Det här öppnar upp för skolklasser och andra grupper som kanske inte har möjlighet att besöka museet fysiskt, men ändå vill ta del av spelets lärdomar och underhållning.

Professorns kontor
Kartvy från spelet Money Matrix
Den onde professorn

Hur har vi arbetat?

”Det har varit en unik utmaning att kombinera handtecknade bilder med AI-genererad grafik för att skapa en autentisk, men ändå engagerande upplevelse,” förklarar Micke Sonnenberg, AD på Bazooka. Bazooka har arbetat tätt ihop med pedagoger och experter från Ekonomiska museet för att säkerställa att spelet inte bara är roligt, utan också historiskt korrekt.

Samarbetet med Ekonomiska museet har inneburit att vi fått skapa illustrationer av både människor och föremål som är historiskt korrekta. Vi har även arbetat med illustrationer av Sveriges gränser för olika tidsperioder och skapat miljöer som stödjer spelets handling. För att ge en så uppslukande spelupplevelse som möjligt har vi kombinerat handtecknade bilder med AI-genererad grafik, samt lagt stor vikt vid ljudsättning och animation.

De 31 historiska personerna är teckande av Calle Stenfelt på Bazooka. Calle har arbetat tillsammans med sakkunniga på Statens historiska museer för att kläder och föremål ska vara så historiskt korrekta som möjligt.

illustrationer

Teknisk lösning

Money Matrix är byggt med React och GSAP, och använder GIF-animationer för att ge spelet liv. En av de största utmaningarna var att säkerställa att spelet fungerar på en mindre kraftfull Android-enhet och i en specifik webbläsare som vi normalt sett inte utvecklar för. Vi har kontinuerligt testat lösningen på en likadan enhet för att säkerställa kompatibilitet och prestanda.

Spelet är designat för en mycket specifik skärmstorlek, vilket har krävt noggranna tester för att se till att alla knappar och interaktiva element är korrekt placerade, särskilt med tanke på hur spelet visas i utställningsmiljön. För att tillgängliggöra spelet för fler än endast museibesökare beslutades att skapa en mobilversion av spelet med exakt samma design. Den är dock inte responsiv i traditionell mening, utan den skalas upp eller ner som en enhetlig helhet vilket vi löst med hjälp av container queries i CSS.

En särskild utmaning för frontendutvecklingen har varit att ta vara på den handritade känslan i designen, särskilt för ramarna runt pratbubblor och serierutor, som dessutom har behövts anpassas i storlek beroende på textmängd.

Barn som testar Money Matrix
Barn som testar Money Matrix

Money Matrix är inte bara en digital upplevelse, utan också ett resultat av ett mångsidigt och kreativt samarbete. Vi är otroligt stolta över vad vi har åstadkommit och ser med spänning fram emot att se hur spelet tas emot av besökarna.

För er som är nyfikna finns spelet att prova på både på Ekonomiska museets webbplats och på plats i utställningen PENGAR! Låt dig svepas med på en resa genom tid och rum, och upptäck hur ekonomin har format våra liv – samtidigt som du tar dig an uppgiften att avslöja historiens bedragare.

Besök utställningen här
Spela Money Matrix här

Money Matrix den onde professorn