Nordiska museet

En modern portal till nordisk kulturhistoria

Kund – Nordiska museet
  • Digital plattform
  • Kommunikation
2024
Vad vi gjort – Digital strategi & analys, SEO-analys, UX-design & koncept, Digital anpassning av identitet, Design & Motion design, Webbutveckling

Priser & Utmärkelser

  • krona
    Svenska designpriset – Guld i kategori Heldigitalt Webbsida
  • krona
    Svenska designpriset – People’s choice-vinnare i kategori Heldigitalt Webbsida

Nordiska museets plattform är skapad för att guida och inspirera besökare genom museets rika samlingar och besöksmål som Djurgårdens ikoniska byggnad, Julita gård, Tyresö slott och andra historiska platser. Med fokus på användarvänlighet och en modern design erbjuder webbplatsen en sömlös upplevelse för alla, från turister och familjer till forskare och historieälskare.

Svenska designpriset

Bazooka är guld och peoples chioce-vinnare med Nordiska museets webbplats i Svenska designprisets kategori: Heldigital – webbplats

Ett digitalt skyltfönster

Webbplatsen är utformad som en modern portal som sömlöst ska välkomna, guida och inspirera besökare till Nordiska museets olika besöksmål: den stora byggnaden på Djurgården i Stockholm, Julita gård & trädgårdar, Tyresö slott & park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.

Webbplatsen är också ett digitalt skyltfönster för Nordiska museets rika samlingar, arv och berättelser. Målet är att öka publikengagemanget, öka intäkterna, förbättra museiupplevelsen och stärka Nordiska museets varumärke.

Framtagen ur ett användarperspektiv

Den nya webbplatsen, byggd i WordPress, är framtagen ur ett användarperspektiv, vilket innebär att rätt information visas på rätt plats och att besökare blir både inspirerade och får hjälp med praktiska frågor när de behöver det. För att skapa en inspirerande upplevelse har vi arbetat med en rad interaktiva komponenter som gör det möjligt att lyfta fram museets utställningar och innehåll på ett levande sätt. Att den nya webben är komponentsbaserad underlättar också webbredaktörernas arbete, eftersom den blir mer flexibel när det kommer till att jobba med innehållet.

Webbplatsen riktar sig till en bred publik, inklusive barn, unga, familjer, skolor, turister och lokalbefolkningen i Stockholm och omgivande regioner.

För att kunna lyfta fram utvalda höjdpunkter på utställnings-sidor skapade vi en dynamisk presentation som väcker uppmärksamhet och betonar deras betydelse.

Typografin har varit central i utformningen av Nordiska museets webbplats för att skapa en engagerande användarupplevelse och kommunicera varumärkets visuella identitet och ton.

Med text-animationer baserat på användarens egna skroll skapar vi en berättarröst för museet och en engagerande användarupplevelse.

Vi ville skapa en variation av puffar som kunde anpassas efter både informationens tyngd och visuella framtoning. 
På mobila enheter fanns behovet att på vissa sidor kunna undvika långa skrollningar med puffar som innehåller stora bilder.

Genom att använda symbolen från logotypen som en bildram kan vi placera den ovanpå en bakgrundsbild eller video för att framhäva kontraster och detaljer.

Komponenten ger oss större flexibilitet att skapa dynamiska visuella effekter – till exempel att sätta fokus på två skilda perspektiv, illustrera tidsförlopp mellan då och nu, eller kombinera flera berättelser.

Symbolen kan även användas som ram för bilder i bildgallerier.

Nordiska museets visuella identitet består av en stark färgpalett inspirerad av museets interiör och exteriör. Utställningar och besöksmål har utvalda färgteman vilket förstärker upplevelsen och speglar varje utställnings unika innehåll och atmosfär.

Genom att anpassa färgpaletten till varje utställning kan vi skapa ett visuellt distinkt uttryck som fångar uppmärksamhet och förstärker den konstnärliga eller historiska kontexten för det aktuella temat. Samtidigt finns en röd tråd med typografin som knyter ihop museets varumärke och estetik.

Relaterade projekt