En webbplats är en av de absolut viktigaste kanalerna för en verksamhet, och den är i många fall till och med affärskritisk. Framförallt om du säljer en tjänst eller någon typ av produkt, men även om det handlar om att sprida information.
All kommunikation – i innehåll, sociala medier, aktiviteter, annonser eller kampanjer – driver direkt eller indirekt trafik till webbplatsen och för att veta hur vi på bästa sätt bemöter den behöver vi en strategi.
En bra strategi för webbplatsen ska både stötta affärsmålen och tillmötesgå användarnas behov. Den hjälper också till med att formulera mätbara mål, ge stöd i prioriteringar, att tid och budget läggs på rätt saker och synliggör era användares eller kunders behov inför, under och efter ett besök.
Det initiala strategiska arbetet sätter grunden för projektet och samarbetet, och vi vill tillsammans med vår uppdragsgivare se till att har svar på frågorna ”Varför?” och ”för vem?” innan vi går på lösning.
Vi tar gärna del av befintlig dokumentation och tidigare förstudier eller digitala strategier, men vill också ställa egna frågor för att få en större förståelse för verksamheten, dess målgrupper och marknad. Saknas dokumentation eller tidigare insikter om mål, målgrupper eller behov börjar vi såklart i den änden och genomför en förstudie eller olika typer av aktiviteter för att definiera målgrupper och beteendetyper.
Att både arbeta långsiktigt och kortsiktigt med webbplatsen är viktigt för att stötta verksamhetens vision och för att erbjuda rätt innehåll, till rätt användare, i rätt kontext och tid. Vi kan hjälpa er att sätta upp tydliga effektmål för webbplatsen med direkt koppling till era verksamhetsmål.
Att identifiera omedelbara effektmål, och hur ni kan mäta dem, är en avgörande framgångsfaktor för att driva ett agilt optimeringsarbete.
För att få insikter om användarnas behov och beteenden verifierar vi målen regelbundet genom olika kvalitativa eller kvantitativa undersökningar. Allt från att analysera data till att utföra olika typer av användarundersökningar. Dessa aktiviteter hjälper oss att synliggöra användarnas utmaningar och är ett av våra viktigaste verktyg för att optimera användarupplevelsen.
Användarnas önskemål och behov kartlägger vi genom olika undersökande aktiviteter, till exempel genom kundresor, effektkartläggning, UX-granskning, användbarhetstester, enkäter eller intervjuer på olika djup. På så sätt bygger vi produkter och tjänster som är användarcentrerade, håller hög kvalité och blir konkurrenskraftiga.
Bazooka har byggt webbplatser i över 25 år och har lång erfarenhet av att ta fram lösningar för både stora och små utmaningar. Vi har både misslyckats och lyckats, och ibland till och med vunnit pris. Vi vet att ett långsiktigt och löpande strategiskt arbete möjliggör ett proaktivt arbete för att bibehålla relevansen för era användare och för att fånga upp när nya behov uppstår.
Det är lika viktigt att lära sig av sina misstag som att ha koll på hur verkligheten ser ut just nu, samtidigt som ett öga alltid ska va riktat mot horisonten. Med våra år på nacken vet vi vad som funkar och vad som inte funkar på internet. Vi är också otroligt nyfikna på framtiden och utforskar ständigt nya tekniker och metoder som vi tar med in i våra samarbeten.
Kommunikation Visuell identitet
Digital plattform Visuell identitet
Digital plattform Kommunikation