Facebook och TikTok släpper igenom annonser med felaktigheter

retro skrivmaskin med fake news papper
Jorge Franganillo - Unsplash

CNN Business skriver att både Facebook och TikTok misslyckas med att stoppa annonser med uppenbara felaktiga eller vilseledande information på deras plattformar. Det handlar om tjugo stycken annonser som publicerades som ett experiment under det amerikanska mellanårsvalet.


TikTok var sämst och släppte igenom 90% av de vilseledande annonserna. Facebook publicerade en ”betydande andel” men YouTube var på tårna och stoppade och förbjöd samtliga annonser.


Påverkar viljan att rösta

Annonserna, som fanns på både spanska och engelska, påstod att antalet röstningsdagar skulle förlängas och att man skulle kunna använda sina användaruppgifter som röstkort. Man spred även felaktigheter om att valet var ”hackat” och resultatet förutbestämt.


Både TikTok och Meta har tidigare påstått att man skulle ta krafttag mot spridande av vilseledande information.

Via Feber.se