Nu eller aldrig – spara ned er data från Universal Analytics
Som de flesta vet vid det här laget har GA4 tagit över som den nyaste versionen i Google Analytics sedan den 1 juli 2023. I samband med detta kommer den äldre versionen, Universal Analytics, att släckas ned för gott den 1 juli 2024.
All data som hittills har samlats in under Universal Analytics kommer därmed att raderas permanent vid detta datum. Om man har användning för historisk data eller om det finns en minsta chans att du eller någon annan kollega har intresset för Universal-statistik i framtiden rekommenderar vi starkt att ni sparar ned den innan det är försent. Det är nu eller aldrig.
Vi har redan nu sett att vissa funktioner i Universal har börjat försvinna. Exakt vad som finns kvar ända fram till 1 juli vet vi inte. Vänta därför inte för länge med att spara ned er data.
Vad för Universal-data ska sparas ner?
Exakt vad som är viktigt att spara ned är såklart olika för kund till kund. Vad är det för mätpunkter som man ser över vid analys och rapportering? Till exempel trafikkällor, sidvisningar och användare? Hur många år av data som bör sparas ner är också individuellt.
Det som man kan ha i åtanke vid valet av antal år är att vi har haft en pandemi som varade i ca två år. Detta kan ha påverkat webbplatsens trafik. Förutom yttre faktorer kan ni även ha haft större händelser såsom stora kampanjer, lansering av ny webbplats eller andra stora förändringar som kan ha påverkat webbplatsen – både positivt och negativt.
Hur ska Universal-data sparas ner?
Det finns många olika sätt att göra detta på. Vi rekommenderar främst att UA-data sparas ned i ett Google Sheets-dokument. Detta sätt är enklare att hantera och själv behandla då man får en mer detaljerad överblick över siffrorna.
En enklare och snabbare metod är, om det finns en sådan, att ladda ned en Looker Studio-dashboard i form av en PDF. Det är ett sätt att få en snabb övergripande visualisering av all Universal-data. Dock förutsätter detta att man vet exakt vilka mätpunkter man är intresserad av samt under en specifik tidsperiod. Siffrorna kan inte bearbetas i efterhand (exempelvis, har du mätvärdet ”sidvisningar” baserat på år 2022 kan du inte i efterhand bryta ner det till månadsbasis).
Hur kommer ni igång med att spara ner Universal Analytics?
Börja fundera på vilka mätvärden som är av värde för er, både idag och i framtiden. Har olika avdelningar inom er verksamhet värde av olika mätvärden? Diskutera gärna detta internt med flera berörda kollegor. Våra digitala analytiker är erfarna inom analys samt Google Analytics och diskuterar gärna detta vidare med er. Tillsammans kan vi komma fram till vad era prioriterade mätpunkter är samt vad som är av nytta för er att ta med till framtiden.
Vi på Bazooka kan hjälpa er att spara ned er värdefulla data på det sättet som passar just er verksamhet.
Hör av dig till mig på petra@bazooka.se så hjälper jag dig vidare!