Spaningar från konferensen Internet i fokus!
För några veckor skickade vi ner en handfull Bazookianer till Malmö och konferensen IIF2024 för att få koll på det senaste trenderna inom SEO, sökstrategi, digital kommunikation, sociala medier – och AI såklart. Vi ställer några frågor till vår strateg Nockan som var en av dem som var där.
– Vad var det mest spännande eller överraskande du lärde dig om SEO på konferensen?
Att inte bara prata om en SEO-strategi för att ranka högt i sökmotorerna, utan att använda begreppet sökstrategi. Det är många olika delar utöver SEO som påverkar synligheten och rankingen i sökmotorer, så att enbart utgå från en ren SEO-analys kommer inte att påverka synligheten fullt ut. Det finns tekniska aspekter som också bedöms av sökmotorerna, såsom prestanda, laddningstider, struktur av data osv. Sökstrategi är mer omfattande och berör fler områden som behöver ses över än enbart optimering av sökord.
– Hur tror du att sökstrategier kommer att utvecklas i framtiden, baserat på insikterna från konferensen?
Att ha en sökstrategi för webbplatsen kommer bli ännu viktigare i framtiden. Människor lägger sin dyrbara tid på en mängd olika digitala kanaler och det gäller att förstå var dina användare befinner sig. Det finns tendenser som visar att det är färre och färre som ägnar sig åt att “surfa på nätet” och browsa bland olika webbplatser och det kommer inte att vända. Därför kan du inte bara förlita dig på att du har en fantastisk webbplats, för om ingen hittar dit spelar det ingen roll hur hårt du har arbetat med användarupplevelsen.
Marknadsföring i de kanaler som användarna redan befinner sig i kommer därför att vara superviktigt för att leda in besök till ens egna hörn av internet, och likaså se till att den egna webbplatsen är optimerad för sökmotorer i alla perspektiv, inte bara SEO. Det organiska söket är en väldigt viktig, om inte den viktigaste, trafikkällan och där gäller det att dyka upp om en användare letar efter lösningar på sina problem som du har svaret på. En användare måste helt enkelt bli serverad information, för om den inte vet att ditt företag, din tjänst eller produkt finns, kommer den inte leta efter den.
– Vilka var de viktigaste trenderna inom digital kommunikation som diskuterades på konferensen?
Mycket som diskuterades på konferensen handlade såklart om AI, men också om social marketing. Att människor inte vill köpa produkter eller tjänster från företag utan från andra människor. Att vi litar mer på människor än på företag helt enkelt. Flera av föreläsarna berättade om hur de på smarta sätt kunna göra kampanjer för sina produkter via ambassadörer och user generated content (UGC – lägg det på minnet!).
Vi fick bland annat se ett exempel på en kampanj som på ett smart sätt hade dragit nytta av social media för att öka kännedomen om deras varumärke. De fick människor att göra en koreografi till en musikslinga, som varumärket hade producerat, vilket landade rakt in i målgruppens befintliga beteende och drog nytta av den mekanik som redan var etablerad i kanalen. Det tog världens fart och kampanjen ledde till en ökad varumärkeskännedom som fick produkterna att gå från att vara relativt okända till att hamna på en självklar plats på hyllan i butiker världen över.
– Fick du några konkreta tips eller verktyg för att förbättra arbetet i sociala medier?
Social selling. Företag och organisationer ska inte snacka så mycket själva i sociala medier förutom ur ett varumärkesbyggande- och employer branding-perspektiv. När det handlar om att sälja produkter eller tjänster är det mycket viktigare att anställda på bolaget representerar företaget i sina egna privata kanaler, eller att på ett smart sätt få igång snacket via “UGC” eller ambassadörer som pratar varmt om vilka problem produkten eller tjänsten har löst. En annan viktig aspekt är att inte bara lista massa features som företaget kan erbjuda.
Människor är mycket mer känslosamma än logiska och det som är mest effektivt för en marknadsföringsstrategi är att fokusera mer på hur användaren kommer känna, må eller göra efter att den har tagit del av alla dessa features, än själva featuren i sig.
– Hur stor del av konferensen handlade om AI och dess potentiella påverkan på vår bransch?
Det var naturligtvis en del snack om AI. Mest om hur talarna såg på det och vilka möjligheter det ger, snarare än postapokalyptiska tankegångar. De flesta var ändå eniga om att AI kommer vara en naturlig del av vårt arbete framöver och bli ett verktyg som löser tråkiga eller tidskrävande saker åt oss, precis som miniräknaren. Det kommer göra vår arbetsbörda lättare och hjälpa oss att lösa saker som vi själva inte vill göra.
– Hur tror du att de lärdomar och insikter du fick på konferensen kan tillämpas i våra projekt och samarbeten?
Jag tror att det är viktigt att ha samtal och diskutera de här insikterna, både internt och med våra kunder, där vi förmedlar vikten av digital marknadsföring, att ha en genomtänkt sökstrategi och att arbeta med målformulering och uppföljning.
Att det är lika viktigt att en webbplats är fantastisk och superoptimerad för konvertering som att den är anpassad efter sökmotorernas krav. Ja ni vet, om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud? Lite samma filosofi går att applicera på ett företags kommunikation – om du skriker ut ditt budskap på din egen plattform och ingen är där så kommer du inte bli annat än hes.